In Friluftsliv, Tänkvärt

Skolgympan har utvecklats!

Nu börjar det vara rätt många år sedan jag själv gick i grundskolan och jag tror att dom flesta skolämnen har utvecklats sedan dess. Det glädjer mig extra mycket att ämnet idrott numera heter idrott och hälsa. Ämnet ska syfta till mycket mer än att bara lära ut traditionella idrotter utan ska även lära eleverna om hälsa, friluftsliv och att kunna agera i nödsituationer i samband med fysisk aktivitet. Otroligt sunt och klokt att utveckla ämnet på det viset. Det är viktigt att lära barn och ungdomar vikten av fysisk aktivitet och med den här ämnesutvecklingen tror jag att det finns alla möjligheter att väcka intresset för olika fysiska aktiviteter.

image

Idag var jag förbi Treälvsskolan utanför Österund. Då fick jag berättat för mig att en del av elever under dagen haft förmånen att testa isvak. Jag skriver förmån eftersom jag tycker det är en förmån att få testa det under säkra former för att få en viss kunskap om hur kroppen regagerar och på så vid vara bättre förberdd när man väl plurrar genom isen eller hamnar i iskallt vatten. Lokaltidningen var på plats och rapporterade så jag passar på att länka till den artikeln. Otroligt bra initiativ som är värt att spridas.

image

På samma skola har pedagogerna verkligen följt läroplanen för idrott och hälsa genom att lägga lika mycket lektionstid på hälsa, idrott och friluftsliv. Alla delar värderas lika mycket i betygssättningen. Med andra ord är det lika mycket värt att kunna göra upp eld som att springa fort. Helt suveränt! Jag tror stenhårt på den här läroplanen i idrott och hälsa. Hoppas att den får fortsätta på samma vis för jag tror att alla kan gynnas av den.

image

Share Tweet Pin It +1
Previous PostTurskidåkning
Next PostLördagshäng i Åre

No Comments

  1. Kari
    4 år ago

    Helt rätt och underbart att de äntligen börjat lägga fokus mer på folkhälsa än på prestation! Jag skrev ett inlägg för ett tag sedan om det första löppasset där flera kommenterade just om hur skolidrotten ställt prestationskrav för att man skulle få bra betyg. I min skola var tjejerna till exempel tvungna att springa milen snabbare än 45 min (ingen klarade det) och någon annan berättade om att de bedömdes efter ett Cooper-test. Var finns folkhälsovärdet i det undrar jag?

    Reply
    1. Katrin
      4 år ago

      Jag håller med dig fullt ut, det är svårt att se ett folkhälsovärde i att skolelever ska springa Coopers på en viss tid. Ska bläddra tillbaka i din blogg och hitta inlägget du berättar om!

      Reply

Leave a Reply